Určitě i ve vaší schránce se v těchto dnech objevilo něco, co vám již
dlouho chybělo. Neprodejný vzorek. Otázku, co bylo příčinou
"neprodejnosti" nechme stranou, některým škarohlídům prostě nevysvětlíte,
že zdarma jsou i
výrobky špičkové kvality. Ano, toto je jeden z nich. Maggi Harmonie Chuti.
Jistě znáte ten pocit, kdy hodinu vyváříte slepici v papiňáku, krouháte
zeleninu, vaříte písmenka, ale polévka stále ještě není jako ta od Maggi. S
novou Harmonií Chuti ale konečně bude vaše domácí polévka chutnat stejně jako
ta z pytlíku! A nejen polévka, totéž platí i pro omáčky, ale nechme se
překvapit, Maggi jistě brzo přijde s celou novou řadou Harmonií Chuti.
Co ale předcházelo hotovému výrobku? Vycházejme z předpokladu, že vedení firmy Nestlé ČR je osazeno lidmi s odpovídajícím, tedy ekonomickým, vzděláním. A každý ekonom si je vědom ceny ztracené příležitosti (oportunity cost). Divize Maggi potravinářského bumbrlíčka Nestlé dostala za úkol maximalizovat využití svých zdrojů. Patrně se jednalo o další krok v konkurenčním boji s Vitanou. Nyní se tedy dostáváme k části, která nás bude nejvíce zajímat, tj. k tomu, jak se k nařízení 'shora' postavil management Maggi. Vzhledem k tomu, že sortiment Maggi prakticky kopíruje sortiment Vitany, bylo jasné, že bude třeba přijít se zcela novým výrobkem, čímž se takříkajíc zabijou dvě mouchy jednou ranou. Koncern Nestlé bude spokojen a Vitana bude co do sortimentu předehnána.
Dalším krokem bylo rozdělit úkoly podřízeným pracovníkům. Technici dostali za úkol zjistit jaké má Maggi v současnosti odpadní suroviny, případně kde je výroba polévek či omáček neefektivní, marketing měl již připravovat reklamní akci na nový (zatím neznámý) výrobek a chemici potravináři měli nastoupit až po rapostu techniků. Po nějaké době technici oznámili, že jediné místo, kde je výroba neefektivní, je oddělení výroby polévek. Tam na pásech zůstávaly ty nejdrobnější kousky sušené zeleniny a mletého masa a samozřejmě poprašek pepře či jiného koření podle toho, o kterou polévku se jedná.
Bylo tedy jasné, že bude třeba nějak zpracovat tento odpad. Přitom ale zpracování muselo nést co možná nejnižší náklady. Z mnoha návrhů na poradách nakonec zvítězil nápad lisovat z této drti granule, kterými by se pak dalo ochucovat jídlo. Management zajásal. Okamžitě najal nové pracovníky, kterým rozdal nová košťata, hygienické rukavice, pláště a čepice. Jejich úkolem bylo zametat a seškrabávat drobečky z pásů, na kterých se vyráběly polévky. Takto "zachráněný" materiál putoval spolu s potravinářským barvivem do lisu, který z něj vyrobí granule. Ty se pak budou prodávat jako univerzální dochucovadlo polévek či omáček.
Mezitím marketingoví specialisté dostali za úkol připravit pro výrobek reklamní kampaň. Tedy ne jen vyrobit odpovídající obal, ale vymyslet, jak výrobek nazvat a začlenit do každé kuchyně, což jistě není nijak snadný úkol, protože i v dnešním uspěchaném světě ještě nezanedbatelné procento žen vaří tradičním způsobem, tedy dochucuje jednotlivými druhy koření a ze směsí akceptuje maximálně sojovou nebo worčestrovou omáčku. Jak tedy donutit malou českou hospodyňku, aby si výrobek vůbec alespoň jednou koupila? Odpověď je jednoduchá: malá česká hospodyně by si sama od sebe dochucovací granule nekoupila, proto jí jedno balení vnutíme zdarma. Tak se rozjela první vlna neadresného zasílání dvacetigramových vzorků Maggi Harmonií Chuti. V balení nesměl chybět reklamní letáček upozorňující na to, že jedině s Harmonií Chuti dostane jídlo chuť a vůni čerstvé zeleniny a navíc bude jeho chuť celkově výraznější (o to se stará starý známý glutaman sodný alias wei-su) a jídlo získá "zdravý vzhled" (jak ovšem pomocí žlutých granulek získá jídlo zdravý vzhled, to skutečně nechápu, ledaže by slovo "zdravý" bylo synonymem slova "nažloutlý").
Touto formou bylo osloveno zhruba milion domácností v ČR a půl milionu domácností v SR. Dále akce pokračovala rozsáhlými ochutnávkami v hyper- a supermarketech, kde se daný produkt nabízel k ochutnání a v případě zakoupení 200g balení získal zákazník zdarma ozdobnou plechovku Maggi Harmonie Chuti. Ochutnávková akce probíhala ve dvou vlnách a obě byly velmi úspěšné, alespoň co se týče zadaného marketingového cíle seznámit zákazníky s novým produktem a zapsat jej do jejich povědomí jako možné ochucovadlo. Můžeme tedy všechny pracovníky oddělení marketingu a reklamy pochválit, snad jedinou výtku bych měla k reklamnímu sloganu: "Harmonie Chuti má plnou chuť, protože je v podobě granulí, které umožňují maximálně zachovat chuť zeleniny," který jsem nepochopila.
Dnes můžete spatřit Harmonii Chuti jak samostatně v regálech supermarketů, tak přibalenou ke špagetám jako bonus. Vzhledem k tomu, ze špagety se jistě prodávají lépe než sypká dochucovadla, zdá se, že se Maggi snaží naučit lidi s Harmonií Chuti vařit ať už chtějí, či ne. Prostě budou rok nadávat, že si kupují ke špagetám i koření, o které nestáli, a najednou po roce zjistí, že se s Harmoníí Chuti naučili vařit a že už bez ní neumí kořenit svoje kulinářské výtvory. A to bude teprve to pravé vítězství Maggi.
Nyní víte vše, doufám, že ti, kteří ještě nemají ve svých schránkách
Harmonii Chuti, ji tam co nejdříve najdou.
P.S.: My máme dvě schránky, o jednu Harmonii jsme se tedy rádi solidárně rozdělili
s nějakou cizí schránkou.
P.P.S.: Zbývající pytlík granulí hodlám použít jako jed na myši.
|