PRO MAJITELE HUDEBNÍHO PROGRAMU SAMPLE TRACKER 3D SAMPLE TRIMER PROGRAM PRO UPRAVOVÁNÍ SAMPLŮ STRUČNÁ PŘÍRUČKA PRO JEDINÉHO UŽIVATELE © EXAMPL 1995 Manuál k programu SAMPLE TRIMER Program SAMPLE TRIMER slouží, k upravování samplů pro SAMPLE TRACKER 3D, který distribuuje firma L.S.O. Spolupracuje jen disketovými jednotkami D-40 a D-80. Funkce - stručný přehled ­ - v seznamu samplů o jeden výše Ż - v seznamu samplů o jeden níž ENTER nahraj označený sampl p - přehraj sampl l - načti soubory z nového disku q - zvýšit rychlost přehrávaného samplu a - snížit rychlost přehrávaného samplu i - začátek o 256 bajtů směrem ke konci samplu j - začátek o 256 bajtů směrem k začátku samplu o - konec o 256 bajtů směrem ke konci samplu k - konec o 256 bajtů směrem k začátku samplu X - exit = konec e - zatím pouze potencionální (=neuskutečněná) možnost změny výstupu Dále uvedené fce pracují jen s tou částí samplu která je zobrazena na obrazovce (!zbytek samplu zůstává v paměti zachován!) s - uloží sampl z - zvýšení hlasitosti samplu x - snížení hlasitosti samplu v - inverze 8-mého bitu b - zdvojnásobení délky samplu n - zkrácení délky na polovinu d - vymaže zobrazený úsek samplu c - zdvojí zobrazený úsek samplu m - vloží před stávající sampl vybraný sampl M - přihraje ke stávajícímu samplu vybraný sampl a složí z nich sampl nový (zkombinuje dva samply) N - zobrazenou část samplu nahradí vybraným samplem Podrobněji k některým fcím ENTER nahraj označený sampl vyčistí celou paměť určenou pro samply a nahraje sampl který jste si vybrali a aktualizuje údaje je možno načítat libovolný bytes ! program nepojme sampl delší než 20000 bajtů ! p - přehraj sampl přehraje tu část samplu kterou vidíte na obrazovce l - načti soubory z nového disku q - zvýšit rychlost přehrávaného samplu a - snížit rychlost přehrávaného samplu rychlost samplu se dá měnit v rozsahu od 0 do 255 samozřejmě že při extrémních hodnotách jako je nula nebo čísla blížící se 255 dostanete odpovídající výsledek - tedy sampl, který bude znít hrozně hluboko a dlouho nebo ho také neuslyšíte vůbec i - začátek o 256 bajtů směrem ke konci samplu j - začátek o 256 bajtů směrem k začátku samplu posunovat se můžete samozřejmě jen v rozmezí existujícího samplu = nikdy nelze překročit hranice samplu po nahrání popřípadě po změně délky o - konec o 256 bajtů směrem ke konci samplu k - konec o 256 bajtů směrem k začátku samplu těmito fcemi vlastně označujete s jakou částí samplu se bude pracovat X - exit = konec s - uloží sampl uloží tu část samplu, kterou vidíte na obr. s hlavičkou upravenou pro ST3D a doplněnou do deseti znaků mezerami v případě že se soubor se stejným názvem na disku už vyskytuje vypíše v okně se jménem dotaz zda má soubor přepsat (Rewrite?) odpovědět můžete stiskem klávesy "y"(yes=ano) nebo "n"(no=ne) z - zvýšení hlasitosti samplu x - snížení hlasitosti samplu zvyšovat nebo snižovat hlasitost samplu samozřejmě nejde do nekonečna, jakmile se sampl začne "ořezávat" je to jasná známka toho že mu další úprava hlasitosti na kvalitě příliš nepřidá v - inverze 8-mého bitu slouží k invertování 8-mého bitu při převádění 8-mi bitových samplů b - zdvojnásobení délky samplu n - zkrácení délky na polovinu zdvojnásobení délky by mělo být bez vážnějších problémů pokud výsledný sampl nepřesáhne délku 20000 bajtů u zkracování by mohli nastat problémy v případě, že budete chtít zkrátit sampl jehož délka není dělitelná 512 - výsledný sampl bude totiž mít délku nedělitelnou 256 což znamená že ST3D ho část odsekne (viz manuál k ST3D) zdvojnásobení délky má většinou za následek hlubší zvuk samplu u zkrácení je tomu naopak tyto operace trvají při větších samplech VELMI dlouho d - vymaže zobrazený úsek samplu s tou částí samplu kterou vidíte před sebou na obrazovce se můžete po zmáčknutí klávesy "d" rozloučit na obr. pak uvidíte dalších 256 bajtů samplu, protože se mi nepovedlo zobrazit 0 bajtů dlouhý sampl část samplu nacházející se za smazaným úsekem se posune o smazanou část k začátku c - zdvojí zobrazený úsek samplu tu část samplu, kterou vidíte na obr. vloží ještě jednou za tuto část; výsledná délka nesmí překročit 20000 m - přihraje ke stávajícímu samplu vybraný sampl na adresu kde začíná sampl zobrazený na obr. nahraje sampl, který si pomocí šipek vyberete v okně se samply původní sampl se odsune o délku nově nahraného samplu; výsledná délka opět nesmí překročit 20000 M - přihraje ke stávajícímu samplu vybraný sampl a složí z nich sampl nový (zkombinuje dva samply) toto je v podstatě příkaz MERGE; výsledek tohoto zkombinování dvou samplů většinou není valný snad u 8-mi bitových samplů je trochu lepší; konečná délka opět nesmí přesáhnout hodnotu 20000 N - vybraným samplem přemaže zobrazenou část samplu pokud přihrávaný sampl nedosáhne délky zobrazeného smaplu přemaže se samozřejmě jen do délky přihrávaného samplu pokud je přihrávaný sampl delší než zobraená část samplu přemaže se jen zobrazená část přihrávané samply se ořezávají na déklu dělitelnou 256